تفاوت اگزما و بیماری پسوریازیس

علایم اگزما و پسوریازیس معمولا مشابه هستند؛ در صورتی که این دو عارضه کاملا متفاوتند و درمان های جداگانه ای دارند.
پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که دو تا سه درصد افراد سفید پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. نتایج مطالعات نشان می دهد این بیماری خود ایمنی از نظر ژنتیکی با چاقی، دیابت و دیگر حالت های سندرم متابولیک مرتبط است.

مهمترین علایم پسوریازیس
شامل ایجاد تکه های ضخیم قرمز رنگ پوستی و فلس های نقره ای رنگ است که بسیار دردناک بوده و سبب خارش می شود. این عارضه معمولا زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا و کمر را تحت تاثیر قرار می دهد؛ همچنین در اطراف ناخن، ناخن پا و داخل دهان نیز دیده شده است.

اگزما
اگزما به التهاب پوست گفته می شود که معمولا با قرمزی، پوسته پوسته شدن و ضخیم شدن پوست همراه است. عوامل محیطی مانند نبود رطوبت در بروز و تشدید اگزما موثر است. تماس پوست با صابون های عطری، مواد تحریک کننده مانند الکل و لباس های پشمی و تنگ نیز باعث افزایش علایم اگزما می شوند.

علایم این بیماری عبارتند از :
خشکی و حساسیت پوست
التهاب و قرمزی پوست
خارش شدید
ایجاد تاول و تراوش آب از آنان
تورم
ایجاد لکه های تیره رنگ روی پوست
علایم اگزما در صورت مواجه شدن با موارد زیر شدیدتر می شوند:
آلرژن ها از جمله گرده، موی حیوانات خانگی، تخم مرخ، آجیل و فرآورده های لبنی
مواد محرک پوست از جمله عطر، صابون های عطری، مواد شیمیایی، محصولات پوستی حاوی الکل
آب داغ
استرس
سرماخوردگی و آنفلوآنزا
شرایط آب و هوایی مانند گرما یا خشکی هوا

تفاوت پسوریازیس و اگزما چیست
همان طور که گفته شد پسوریازیس یک اختلال خود ایمنی است که سبب می شود سلول ها عملکردی غیر طبیعی داشته باشند. این عارضه بیشتر در بزرگسالان دیده می شود. اگزما یک التهاب پوستی است که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می شود و عوامل محیطی در شدت آن اثر گذار هستند.علایم اگزما و پسوریازیس در پوست سر تقریبا مشابه هستند و تشخیص آن معمولا به سختی امکان پذیر است. ولی اغلب پزشکان با تجربه با مطالعه سابقه بیمار و مدت زمان التهاب قادر هستند بیماری را تشخیص دهند. معمولا برای درمان هر دو بیماری از داروهای حاوی هیدروکورتیزون استفاده می شود. روغن نارگیل، بلغور جوی دو سر و جوش شیرین نیز از جمله درمان های طبیعی هر دو عارضه هستند.

اگزما معمولا التهابات دوره ای است؛ در حالیکه پسوریازیس معمولا همراه همیشگی بیمار است . یکی دیگر از تفاوت های این دو بیماری، عوامل تحریک کننده آن است؛ مواد شوینده و بهداشتی ، گرد و غبار و حیوانات خانگی ، پشم و انواع ویروس ها از جمله موارد تشدید کننده اگزما هستند. استرس، داروهای های مسدودکننده بتا، الکل ، آفتاب سوختگی ، شکر و گوشت قرمز نیز پسوریازیس را تشدید می کنند.