دانستنی هایی درباره بیماری زونا

یک بیماری ویروسی که عامل به وجود امدن ان ویروس واریسلا ( ابله مرغان) است. پس از ابتلا به ابله مرغان این ویروس در بدن در سلولهای عصبی ناحیه نخاع غیر فعال باقی می ماند تا زمانی که به علت یک عامل تحریکی و یا تضعیف شدن سیستم ایمنی بدن دوباره فعال شود. این بیماری مسری بوده و باید از تماس جسمی با افردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، نوزادان و یا زنان باردار اجتناب نمایند.با اینکه این بیماری کشنده نیست ولی در بعضی افراد می تواند بسیار دردناک باشد. بیماری زونا میتواند در هر سنی رخ دهد ولی در سنین بالای 40 سال شایع تر است.

علائم و نشانه های زونا در یک ناحیه بدن و در مسیر یک عصب ظاهر میشود ؛ یعنی فرد بیمار مبتلا به سوزش، تب و لرز،خارش و درد میشود. درد شایعترین علامت بیماری میباشد که روزها و یا هفته ها قبل از ظاهر شدن ضایعات بروز میکند و گاهی ممکن است همزمان با ضایعات بروز کند.ضایعات زونا به صورت دانه های کوچک قرمز رنگ است که به تدریج حالت ابکی و بعد ظاهر چرکی پیدا می کند و بعد از 7 تا 10 روز دلمه می بندد. این علائم باعث اختلال در خواب، خلق و خوی و بازده کار فرد میشود.

درمان زونا به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله سن بیمار،محل ضایعات ،وضعیت ایمنی بیمار و وجود بیماریهای همراه که منع مصرف داروها داشته باشد مانند سل ،دیابت و ... .

بسته به شرایط بیمارازترکیبات موضعی ،مسکن های خوراکی،ارام بخش و دارو های ضد ویروس استفاده میشود.تا دلمه بستن تمام ضایعات بیمار باید از تماس با افراد دچار نقص ایمنی و زنان باردار خود داری کنند.

با تشکر از دکتر هما فاتحی